DJ Muggs vs Sick Jacken - Legend of the Mask and the Assassin

articol scris de Inkha D pe 22 octombrie 2007, publicat pe saitul revistei 4Elemente.RO

Aţi auzit cumva de domnul Lorin Furtună? Ei bine, dacă nu, aflaţi că dânsul are o emisiune la DDTV în care le vorbeşte cu patos românilor despre civilizaţii de „şerpilieni, reptilieni, arahnieni, peştilieni“, conspiraţii masonice, societăţi secrete, implicare secretă a guvernelor, Noua Ordine Mondială, Apocalipsă, profeţii etc. El trage un semn de alarmă pentru puţinii oameni care sunt adepţii concepţiei că ceva malefic se întâmplă cu omenirea. Pentru expunerea tuturor acestor grozăvii, în decursul a două ore sub denumirea generică de Deşteptarea României, omul e considerat nebun. Dar dacă sunt livrate pe ritmuri hip-hop de către DJ Muggs şi Sick Jacken sub denumirea Legend of the Mask and the Assassin, se consideră a constitui un album de minim patru stele din cinci. Şi culmea, aşa şi este!

Cel mai aşteptat produs al anului, venit direct din scena underground a Los Angeles-ului, îi implică pe „chicanos latinos“, mai exact Sick Jacken din Psycho Realm şi DJ Muggs (campion D.M.C. '89), omul din spatele beat-urilor "bolnave" ale trupei Cypress Hill. Povestea întâlnirii celor doi e simplă: în 1993, fiind martor al unui concert PR, B-Real rămâne impresionat de prestaţia acestora, înregistrând în cele din urmă un featuring. După ani de zile, familia Soul Assassins (Alchemist, Dr. Dre, Kool G Rap, DJ Khalif, Rass Kas, Dilated Peoples, GZA etc.) a făcut posibilă reîntâlnirea celor două concepte. De această dată interesul venea din partea DJ-ului „ciprioţilor“. Trupa Psycho Realm era formată din Sick Jacken alias Joaquin Gonzalez şi Big Duke, pe numele său adevărat Gustavo Gonzalez. Din păcate, cel din urmă s-a accidentat într-o încăierare soldată cu împuşcături în urma căreia a rămas paralizat de la brâu în jos. Cât despre istoria muzicală a trupei de pe Coasta de Vest, ea numără patru materiale discografice: Psycho Realm (scos cu ajutorul celor de la Sony şi prin faima colaborării cu Cypress Hill), The Unreleased CD, A War Story: Book I şi A War Story: Book II, pe cont propriu. Sony le crează probleme ce ţin de cenzură, ei luând astfel decizia de-a rupe contractul şi de-a forma casa de producţie Sick Symphonies. Singurul invitat ce apare pe majoritatea track-urilor este Cynic. MC-ul de la Street Platoon semnează The Terror Tapes Vol. 1 cu Jacken, unic colaborator – probabil prietenii ştiu de ce. Lăsând la o parte implicaţiile cu Cypress Hill (ultima lansare a lor fiind Greatest Hits from the Bong din 2005), cu GZA (Grandmasters: Remix Album a văzut lumina rafturilor în martie) şi influenţele electronice sau reggaeton ale mixtape-urilor, Lawrence Muggerud se dovedeşte încă o dată un geniu în materie de producţie, cu beat-uri special alese pentru a induce ascultătorul în lumea sinistră a Legendei Măştii şi a Asasinului.

Sentimentul vremurilor când DJ Jazzy Jeff şi „Proaspătul Prinţ“ din Bell Air încântau verile cu hit-uri pozitive, rămâne de domeniul trecutului, colaborarea de faţă lăsând pozitivitatea la uşă pentru o realitate care ne înghite pe zi ce trece. Rebel Music Group, prin „casa-mamă“ Universal Music Latino, au bătut palma pentru întâlnirea muzicală de gradul III dintre cei doi. Pentru cei care fac ochişori la auzul asocierii de cuvinte, ţin să informez că titlul, ingenios ales, este de fapt o alăturare a simbolurilor artiştilor: „mascota“ celor de la Psycho Realm e masca de gaze, iar Muggs face parte din gruparea Soul Assassins de care vorbeam mai sus, deci... Nu mică mi-a fost mirarea când am ascultat The Initiation – un prim pas înspre ceea ce va însemna o serie de poveşti înfiorătoare, aş îndrăzni să le numesc chiar horror rap. La fel ca poveştile domnului cu emisiunea revoltătoare, Jacken s-a inspirat (puţin spus) din teoriile lui David Icke, John Rhodes, Bob Lazar şi Riley Martin. Conform acestor teorii, lumea e condusă din umbră de o civilizaţie de şerpilieni care-au venit pe Terra din constelaţia Draco şi au însămânţat femeile. Astfel, s-a dat naştere unor fiinţe capabile de a-şi schimba forma din om în creatură (şi invers) şi de-a controla mintea umană până la dominaţia totală. Ipoteza lui William Brahman susţine că şarpele biblic ar fi putut fi un exponent al acestei rase şi că, în urma unor relaţii de natură neortodoxă, Eva i-ar fi dat naştere lui Cain, primul răufăcător din lume, dat fiind că verbul „a mânca“ putea însemna „a întreţine relaţii sexuale“ şi că „mărul“ era de fapt „sămânţa“. Mă rog, adevărat sau nu, Jacken, prin fluxul verbal care-mi aminteşte de un B-Real mai tânăr şi mai „viril“, nu ezită să pipereze din abundenţă fiecare piesă cu aceste mituri. Primul track care atrage atenţia este cel care dă numele colaborării. Metaforele (rupte parcă din cărţile medievale cu legende, cavaleri, preoţi, magie, mister, destin) modelează ideea întâlnirii celor doi, dar şi a dificultăţilor întâmpinate pâna acum. Membrii devin protagoniştii Legendei Măştii şi a Asasinului. Audienţa ar trebui să fie destul de matură pentru a înţelege subtilităţile fiecărui pasaj: „The legend goes deeper than one can imagine/ A man known as Muggs the Assassin/ He came from the east through destiny's passes/ He trained on the Hill to became a Grandmaster/ It was then when he met the masked-man/ A rebel army lead by Duke the Jacken/ The end is yet to be revealled to masses but the story is already a classic.“ Disk-jockey-ul a pregătit pentru acest lead-single un instrumental de excepţie, fără cusur – orga „obosită“ de pe refren, mostrele muzicale puse la marele fix, sound-ul „de circ“ care l-a consacrat şi tobele asemănătoare celor de pe Insane in the Brain. Interpretul nu uită de latino-americanii din Los Angeles, Chile, Peru, Mexic, Columbia şi Venezuela pe El Barrio care are parte de un sound specific tovarăşilor Delinquent Habbits, dar cu o percuţie subtilă a la Ice Cube – omul cu care cei de la Cypress Hill aveau nişte divergenţe prin anii '90. MC-ul e extrem de mândru de originile sale – „Este mundo es mio, loco, como Tony Montana es por el poder no le tengo amor a la lana/ Me la paso pistiando en la cuadra es donde esta la accion/ La vida mala que nos gana la fama en lo vago nunca para la banda/ El barrio corre por la sangre por vida, homie, es mi palabra“ – fapt pentru care a anunţat lansarea unei înregistrări în totalitate în limba maternă. Dedesubturile tragediei prin care-a trecut Big Duke sunt narate pe mai multe bucăţi: de la moartea sa clinică în care nu a văzut lumina de la capătul tunelului, ci imagini îngrozitoare despre Infern, până la revenirea sa în lupta împotriva răului. Deşi nici Army Of The Pharaohs cu al lor de curând lansat Rittual of Battle nu se lasă mai prejos în a pune sare pe rana celor „supăraţi pe viaţă“, Legend of the Mask and the Assassin devine cel mai bun material underground pentru 2007. Cu atâtea subiecte aparte şi cu DJ Muggs la pupitrul de producţie şi la scratch-uri, nici n-ar avea cum! Interludiile bizare leagă cu succes piesele între ele, surplusând aura de mister. God's Banker tratează cazul lui Roberto Calvi, omul responsabil pentru rezervele monetare ale Băncii din Vatican. El a fost găsit în urmă cu 20 de ani spânzurat de un pod şi plin de însemne masonice. Se crede că ar fi aflat despre o legătură între bancă, mafia italiană şi loja masonică P2. Suspansul e întreţinut din plin pe fiecare piesă. Pe Reptilian Rennaissance Jacken e îngrozit de prăbuşirea Turnurilor Gemene (culmea, lansarea materialului audio a avut loc pe data de 11 septembrie...), moment în care realizează că lumea e condusă de aceste creaturi diabolice care se ascund în spatele privirii preşedintelui George W. Bush, a familiei Regale Britanice şi chiar a conducătorilor Bisericii: „We're in deep shit, new millenium sounds like a TV script/ I only wish that I could see these shifts/ We're gonna deed a spiritual medicine man [...] We're so fucked up they're doin all this right in front of out powdered nose/ Man, this ain't no propaganda/ I think it's time we stand up and expose the army of serpents/ They don't call it the United Snakes for nothing“.

Cynic îşi face simţită prezenţa în cel mai reuşit mod pe Unorthodox Blocks, un track vibrant şi energic despre rebeliunea asupra sistemului. Prezentator la Mushup Radio, DJ-ul îmbină fără probleme rock-ul şi rap-ul, fără a face însă abuz. „Povestitorul“ nu închide ochii nici când vine vorba despre profeţiile apocaliptice ale lui Nostradamus (Stairs of the Beast) sau despre societatea secretă numită Illuminati, care se presupune că ar conduce lumea prin infiltrarea în fiecare guvern. Asasinul şi Masca par a pierde lupta în favoarea acestei mulţimi de forţe ale răului (The Hole P.O.W.) care le cere să-şi vândă sufletul (Black Ships), dar moartea îi mântuieşte. Morala: „nu te da bătut în lupta ta vizionară, pentru că altfel, vei fi doar o altă victimă a crimelor silenţioase“ (Silent Crimes). Cu toate acestea, se păstrează un gram de speranţă pe 2012, aceasta reprezentând sfârşitul înălţător al poveştii. Creştinismul, falşii profeţi, armata, politica, războaiele şi judecata faţă de semeni au parte de o mustrare pentru modul în care s-au îmbinat şi au lăsat secat sufletul omului. În 2006, Mel Gibson (actorul cunoscut mai nou pentru şocanta regie a filmului Patimile Lui Hristos) a rupt gura târgului anul trecut cu Apocalypto, un film despre prezicerile venite din Popol Vuh, cartea sacră a mayaşilor. În 2012 – fapt cercetat ştiinţific – polii Pâmântului se vor inversa, fapt ce va duce la o serie de schimbări majore: creşterea nivelului Oceanului Planetar, tsunamiuri, cutremure, tornade, creşterea circuitului electromagnetic (efect numit rezonanţa Schumann), schimbarea calităţii timpului de la 24 la 16 ore şi, cel mai interesant lucru, spirala codului genetic uman se va „upgrada“ de la 2 spirale la 12... Purificarea lumii e considerată benefică de mulţi deoarece va constitui un posibil reînceput. Producătorul se foloseşte de un sample luat din filmele de prin anii '60 cu extratereştri şi de chitara electrică smulsă din jocurile video, iar MC-ul ne previne de existenţa unei lumi mai bune, undeva... Un ticăit îngrozitor al ceasurilor şi al clopotelor de biserică, după care se face linişte totală.

Lumea în care trăim e aceeaşi pentru fiecare dintre noi, iar tot ceea ce ne face să acţionăm şi să sperâm e perspectiva din care privim lucrurile. Colaborarea de faţă încântă pe măsură ce pachetul oferit de DJ Muggs şi Sick Jacken e unul de calitate în urma căruia s-ar putea să trageţi concluzii revelatoare. Prin terapia inversă, se pot descoperi lucruri minunate în lume, chiar dacă prezentarea are loc într-o manieră rece. De ce underground? Pentru că vorbim de un material care reuşeşte să se facă cunoscut fără videoclipuri şi fără piese la radio, ba mai mult, cu subiecte care l-ar „zgudui“ nu numai pe americanul ordinar. Legend of the Mask and the Assassin poate fi o audiţie plăcută urechii evoluate şi o iniţiere a celor slabi de înger.

Alegerea recenzentului:
Mask and the Assassin (feat. Cynic)
El Barrio